Verus: “Onderwijs, normaliseer het verschil. Want verschil is de norm”

Een verslag over mijn bijdrage aan de Identiteitsdag van Verus, onder het motto Samenleven is een kunst. 

“Het kind is nooit een probleem, ik heb een probleem.” Zo vatte een van de bezoekers van de Identiteitsdag katholiek onderwijs, op woendag 8 november, samen wat ze geleerd had van transitiepedagoge Fanny Matheusen. Die maakte de aanwezigen duidelijk dat we niet weten waar we naartoe gaan. Het enige wat we weten, is dat de samenleving verandert. En dat we allemaal verschillend zijn, of allemaal gelijk.

Thema van de Identiteitsdag was Samenleven is een kunst. Matheusen hield de aanwezigen een spiegel voor: wie je bent, bepaalt wat je inbrengt. In de samenleving en in je onderwijs. En al het onderzoek waarop ons onderwijs stoelt, is gedaan onder een blanke, mannelijke populatie. “Vanuit die kaders leiden wij kinderen op en voeden wij hen op”, constateert de transitiepedagoge. En het behoeft geen betoog dat de samenleving niet meer bestaat uit alleen blanke mannen, als ze dat al ooit gedaan heeft.

‘De norm’
Wat ‘de norm’ is, daar moeten we het dus over hebben, zegt Matheusen. “Mensen komen niet alleen overal vandaan, ze hebben ook diverse achtergronden. Een Indiaas kind uit een rijk gezin en een Tunesisch kind met een gehandicapte moeder in een huis zonder badkamer… beiden vallen ze voor scholen in de categorie ‘allochtone leerling’.” Normaliseer het verschil, luidde de oproep, maar vergeet niet dat dat verschil er is.

> Lees het volledige artikel op Verus.nl